Jestem katoliczką. Ale tak naprawdę co to oznacza? Jaki ma to wpływ na moje życie codzienne, na wszystkie małe sprawy, na dokonywane wybory?
Blog > Komentarze do wpisu

Ankieta papieża Franciszka

Pytania z ankiety "papieża Franciszka" rozesłanej do Episkopatów na całym świecie. 

1.Rozpowszechnienie Nauki o Rodzinie na podstawie Pisma Świętego i Magisterium Kościoła.

a. W jaki sposób nauczanie Kościoła Katolickiego na temat wartości rodziny zawarte w Biblii, Gaudium et spes, Familiaris Consortio i innych dokumentach Magisterium posoborowego jest dziś rozumiane przez ludzi? Jaką formację otrzymują wierni w nauczaniu Kościoła o życiu rodzinnym?

b. W przypadkach, w których nauczanie Kościoła jest znane, czy jest ono akceptowane w pełni i czy są trudności z wprowadzeniem go w życie? Jeśli tak, to jakie?

d. W jakim stopniu nauczanie Kościoła jest rozpowszechnione w programach duszpasterskich na poziomie krajowym, diecezjalnym i parafialnym ? Jaka jest katecheza o rodzinie?


e. W jakim stopniu - i w jakich aspekty w szczególności - nauczanie to jest rzeczywiście znane, zaakceptowane, odrzucone i / lub krytykowane w obszarach poza Kościołem ? Jakie są czynniki kulturowe, które utrudniają pełne przyjęcie nauczania Kościoła o rodzinie ?

2. Małżeństwo wedle prawa naturalnego

a. Jakie miejsce zajmuje idea prawa naturalnego w kulturze społecznej: w instytucjach, edukacji, w kręgach akademickich i świadomości powszechnej? Jakie są antropologiczne podstawy dyskusji o naturalnych fundamentach rodziny?

b. Czy idea prawa naturalnego jako fundamentu związku mężczyzny i kobiety jest powszechnie akceptowana przez ogół ochrzczonych?

c. Jakimi wyzwaniami spotyka się przyjęcie powyższej idei (w teorii i praktyce) w kontekście budowania rodziny? W jakim stopniu jest ona promowana i rozwijana przez instytucje świeckie i kościelne?

d. Jaka jest praktyka duszpasterska w sytuacjach, kiedy katolicy niepraktykujący lub zadeklarowani niewierzący proszą o ślub kościelny?

3.Troska duszpasterska o rodzinę w procesie ewangelizacji

a. Jakie są doświadczenia ostatnich dziesięcioleci odnośnie do przygotowania do małżeństwa? Jakie wysiłki są podejmowane w celu ewangelizacji par i rodzin? Jak można rozwijać świadomość, że rodzina jest „domowym Kościołem”?

b. Czy udało Ci się wprowadzić taki sposób modlitwy w rodzinie, który może sprostać złożoności życia i kultury współczesnej?

c. Jak, w obecnej sytuacji kryzysu pokoleniowego, rodziny chrześcijańskie radzą sobie z realizacją swojego powołania do przekazywania wiary?

d. Jakie sposoby działania lokalnych Kościołów i ruchów związanych z duchowością rodziny mogą służyć za przykład do naśladowania?

e. W jaki sposób pary i rodziny mogą przyczynić się do rozpowszechnienia wiarygodnej i całościowej wizji chrześcijańskich małżeństw i rodzin?

f. Jaką opiekę duszpasterską zapewnia Kościół parom przygotowującym się do małżeństwa i parom w kryzysie?

4. Opieka duszpasterska w trudnościach małżeńskich

a. Czy wspólne zamieszkiwanie „na próbę” jest zjawiskiem spotykanym w praktyce duszpasterskiej w Twoim Kościele lokalnym? Czy możesz oszacować, jakiego procenta par to dotyczy?

b. Czy istnieją związki nieuregulowane ani od strony prawnej, ani religijnej? Czy są dostępne wiarygodne statystyki w tym zakresie?

c. Czy pary w separacji i powtórne małżeństwa po rozwodzie są spotykane w praktyce duszpasterskiej w Twoim Kościele lokalnym? Czy możesz w procentach oszacować, ilu par to dotyczy? Jak traktowane są takie sytuacje w programach duszpasterskich?

d. Jak wygląda życie osób ochrzczonych, znajdujących się w powyższych sytuacjach? Czy mają świadomość swojego nieuregulowanego statusu? Czy jest to im obojętne? Czy czują się marginalizowani? Czy cierpią z powodu braku dostępu do sakramentów?

e. Jakie pytania dotyczące Eucharystii i sakramentu pojednania stawiają Kościołowi ludzie w ponownych związkach, po rozwodzie? Jak wielu spośród nich prosi o sakramenty?

f. Czy uproszczenie kanonicznej praktyki orzekania nieważności małżeństwa przyczyniłoby się do rozwiązania problemów tych osób? Jeśli tak, to jaką formę mogłoby ono przyjąć?

g. Czy istnieją duszpasterstwa dla osób w powyższej sytuacji? Opisz je.
Czy istnieją programy duszpasterskie ustalane na szczeblu krajowym i diecezjalnym?
Jak głosi się Miłosierdzie Boże parom w separacji i w ponownych związkach, po rozwodzie? W jaki praktyczny sposób Kościół pomaga im na drodze wiary?

5. Związki między osobami tej samej płci

a. Czy prawo w Twoim kraju uznaje związki jednopłciowe i czy zrównuje je w jakiś sposób z małżeństwem?

b. Jaka jest postawa Kościołów partykularnych i lokalnych wobec państwa promującego związki jednopłciowe i wobec osób pozostających w takich związkach?

c. Jaka opieka duszpasterska może być zapewniona ludziom, którzy wybrali życie w takim związku?

d. W przypadku par jednopłciowych adoptujących dzieci, co można zdziałać na niwie duszpasterskiej w zakresie przekazu wiary?

6. Edukacja religijna dzieci z nieuregulowanych związków

a. Jaka jest szacunkowa liczba dzieci i młodzieży urodzonych i wychowywanych w nieuregulowanych związkach?

b. Jaka jest postawa rodziców tych dzieci wobec Kościoła? Jakie są ich oczekiwania? Czy proszą tylko o sakramenty, czy także o katechezę i przekazywanie wiedzy o religii?

c. Jakie są wysiłki Kościołów partykularnych w celu pomocy rodzicom tych dzieci w zapewnieniu im chrześcijańskiego wychowania?

d. Jaka jest praktyka sakramentalna w tych przypadkach: jak wygląda przygotowanie do sakramentów, ich udzielanie i późniejsze towarzyszenie?

7. Otwartość małżonków na życie

a. Jaka jest wiedza współczesnych chrześcijan wobec nauczania „Humanae vitae” na temat odpowiedzialnego rodzicielstwa? Czy potrafią oni dokonać oceny moralnej różnych metod planowania rodziny? Prosimy o uwagi na temat duszpasterstwa w tym zakresie.

b. Czy to moralne nauczanie jest akceptowane? Które aspekty nauczania Kościoła sprawiają największą trudność parom akceptującym je?

c. Jakie metody naturalnego planowania rodziny są promowane przez poszczególne Kościoły w celu ułatwienia małżonkom wcielenia w życie nauczania „Humanae vitae”?

d. Jakie są Twoje doświadczenia w tym zakresie, jeśli chodzi o sakrament pokuty i uczestnictwo w Eucharystii?

e. Jakie są różnice pomiędzy nauczaniem kościelnym a świeckim w tym zakresie?

f. W jaki sposób można propagować postawę otwartości wobec posiadania dzieci? Jak można wspomóc wzrost liczby urodzeń?

8. Relacja między osobą a rodziną

a. Jezus Chrystus objawia tajemnicę i powołanie osoby ludzkiej. W jaki sposób rodzina może być szczególnym miejscem tego objawienia?

b. Jakie sytuacje kryzysowe w życiu współczesnej rodziny mogą przeszkodzić człowiekowi w spotkaniu z Chrystusem?

c. Do jakiego stopnia przeżywany przez poszczególne osoby kryzys wiary może dotknąć życie rodziny?

9. Inne wyzwania i propozycje
Jakie inne wyzwania i propozycje związane z tematyką powyższych pytań uważasz za naglące i warte podjęcia?




wtorek, 05 listopada 2013, marzatela













TrackBack
TrackBack URL wpisu:
Komentarze
2013/11/07 20:26:28
Ankieta jak inne. A co słychać u księdza Lemańskiego?
-
2013/11/07 21:06:06
Jak inne? Jakoś do tej pory nie słyszałam w Kościele o tego typu ankietach, choć skoro twierdzisz, że były - nie mam powodu, aby Ci nie wierzyć. Osobiście podoba się - wydaje mi się, że to ważne, aby poznać co myślą wierni. I wcale nie musi być to jednoznaczne ze zmianą nauki Kościoła - może jednak warto poznać punkty, na które warto zwrócić uwagę? I zacząć tłumaczyć?
Jeśli chodzi o ks.Lemańskiego - to nie moja parafia. Z doniesień medialnych słyszałam tylko o tym, że Watykan podtrzymał decyzje abpa Hosera, ale zdaje się, że od tego też jeszcze można się odwołać. Szczegółów nie znam.
-
2013/11/08 14:57:38
Pytam o Lemańskiego, bo zaskoczyło mnie jego przekonanie, że Franciszek go poprze, tymczasem, ktoś z otoczenia papieża skomentował sprawę w ten sposób, że "papiez nie lubi takich księży".
Zastanawia mnie ponadto fascynacja przejawiana przez ludzi z kręgu Palikota i części lewicy oraz PO dotycząca Franciszka, a także stałą rubrykę w świeckich dotąd mediach, którą można by zatytułować "Franciszek to , Franciszek tamto" . Nie masz pojęcia dlaczego wszyscy stali się nagle tacy religijni?
-
2013/11/08 15:39:41
Jeśli chodzi o ks.Lemańskiego to moim zdaniem znacznie istotniejsze jest to, czy abp Hoser w końcu znalazł czas na spotkanie z parafianami w Jasienicy i wytłumaczeniu im, dlaczego podjął taką decyzję.
Fascynacji postacią papieża Franciszka nie przekładałabym na religijność - to raczej zupełnie różne sprawy. Choć z pewnością da się wykorzystać "efekt Franciszka" do przyciągnięcia do Kościoła ludzi, którzy od niego odeszli.
-
Gość: Daniel, 31.42.13.162.alfanet24.pl
2013/11/09 23:26:55
Z tego co dotychczas widziałem bądź czytałem, fascynacja polega na wyrywaniu zdań z kontekstu i przytaczaniu wraz ze swoją interpretacją. Podsumować je można tak, że Franciszek jest pierwszym "normalnym", który w końcu zreformuje nieodpowiadający rzeczywistości Kościół i zezwoli na te i inne homo pomysły. Nie wiem czy ci, ktorzy tak robią sami w to wierzą, bardziej powiedziałbym, że chcą wpłynąć na ludzi słabiej wiary i udowodnić, że to oni mają rację a nie jacyś tam księża, z małych parafii z dobrymi samochodami, którzy starają się wskazywać co jest dobre, a co złe.
-
2013/11/10 08:15:02
@Daniel
W dużej mierze masz rację - ci,którzy na to czekają pewnie srodze się zawiodą. Co nie znaczy, że wszystko w Kościele jest w porządku i nie są potrzebne żadne zmiany. Kościół musi odpowiadać na nowe wyzwania. Moim zdaniem takie odwołanie do źródeł wiary, przypominaniu, co oznacza bycie chrześcijaninem jest w tej chwili bardzo potrzebne.
-
2013/11/10 11:42:37
Nie wyobrażam sobie jakich odpowiedzi Papież oczekuje. Pytanie 1 - w jaki sposób nauczanie... jest rozumiane przez ludzi? A skąd przecietny człowiek może to wiedzieć? Przez jakich ludzi? Mógłbym odpowiedzieć jak ja to odbieram, wszystko ponad to będą jakieś pogaduchy. W jaki sposób te opowiedzi zostaną przeanalizowane? Któs to bedzie dokładnie czytał? Czy może będzie sie skanowac i liczyć słowa kluczowe?
Mam poważne wątpliwości czy w takiego projektu cokolwiek wyniknie natomiast jestem pewien, ze z takiego zgiełku bedzie można spreparować to czego sobie zleceniodawca życzy.
-
2013/11/10 11:50:27
@Pharlap
Z tego co wiem - ankieta ma trafić do Episkopatów i potem niżej, do diecezji. Na jakiej podstawie biskupi będą udzielać odpowiedzi? Na ile szczerze i zgodnie z prawdą? Na pewno jednak taka wewnętrzna dyskusja w Kościele jest dobra.
-
2013/11/10 13:18:37
Ja dostałem dzisiaj w parafialnym biuletynie adres strony internetowej naszej diecezji skąd moge ściągnąc ankietę i wypełnic ją onliine bądź ręcznie - czyli to trafi do indywidualnych osób. To jest słusznie - biskup nie jest osobą obiektywna w takich tematach. Diecezja pewnie przetworzy te indywidualne odpowiedzi i przesle do Watykanu - mam powazne wątpliwości czy te wyniki beda miały autentyczną wartość.
-
2013/11/10 14:44:31
Jestem ciekawa, jak to będzie wyglądało u nas?
-
2013/11/11 09:02:13
Pozwól, że zaspokoję twoją ciekawość. Zaledwie promil świeckich katolików wypełni tą ankietę. Dla mnie nie jest ona interesująca i z pewnością jej nie wypełnię. Ta ankieta będzie traktowana jak prezent przez środowiska antykościelne i lobby homoseksualne. Z pewnością nie przegapią takiej okazji, choć do kościoła raczej nie chodzą.
-
2013/11/11 09:12:53
@Furfural
Na internetowych stronach niektórych portali katolickich ankieta też została opublikowana i toczą się tam dyskusje. Moim zdaniem dobrze nam zrobi takie zastanowienie się, co dla nas oznacza bycie katolikiem i to na co dzień, a nie tylko raz w tygodniu, przez godzinę na mszy świętej. Czy ludzie spoza Kościoła komentują? Owszem, i co z tego? Czy to jest usprawiedliwienie dla naszej zaciśniętej pięści tuż po wyjściu z kościoła? Czy środowiska dalekie od Boga to nie są nasi bliźni?
-
2013/11/11 13:51:11
W tym roku byłem po raz pierwszy w życiu w Częstochowie w dzień święta Najświętszej Maryi Panny a także w Łagiewnikach, nieco przypadkiem w dzień beatyfikacji sióstr Zofii Czeskiej i Łucji Szewczyk. To były masowe uroczystości religijne. Moim zdaniem od czasu śmierci polskiego papieża, w tego rodzaju uroczystościach nastąpiła wyraźna różnica. Tam coraz trudniej znaleźć charakterystyczną polską dewocję. Nikt nie zaciska pięści, atmosfera jest po prostu przyjazna. Może w Gdańsku jest inaczej, może towarzystwo Biedronia zmusza was do takich gestów.
-
2013/11/11 14:42:20
@Furfural
Pisząc o zaciśniętej pięści miałam na myśli symbol, a nie dosłowne zaciśnięcie dłoni. Niestety, moim zdaniem jest w nas za mało życzliwości,a za dużo agresji w stosunku do drugiego człowieka. To nie świadczy dobrze o naszym chrześcijaństwie.
Pamiętaj też o tym, że jak bardzo nie byłoby to dla Ciebie bolesne - Biedroń jest też Twoim bliźnim.
-
2013/11/11 20:23:03
Szczerze mówiąc, Biedroń mnie ani grzeje, ani chłodzi. On nie jest w stanie mnie do niczego przekonać. Życzyłbym sobie tylko, żeby miał mniejszy wpływ na innych.
-
2013/11/11 20:41:23
@Furfural
A może spróbuj pomyśleć o tym, jak zrobić, abyś Ty miał większy wpływ na innych? Żeby patrząc na Ciebie - ktoś mógł powiedzieć: Furfural to prawdziwy chrześcijanin, chciałbym być taki jak on.
-
2013/11/11 20:59:20
Twój blog trakltuje jako miejsce, gdzie ścierają się poglądy. Jesteś świetnym oponentem w dyskusji, bo zawsze chcesz mieć ostatnie zdanie. To jest jedyne miejsce, gdzie mogę się zastanowić nad swoją wiarą. Jeszcze kilka lat temu myślałem, że jej we mnie już nie ma. Nie, na codzień, nie walczę z wiatrakami, skupiony jestem na własnej rodzinie, która kiedyś była na granicy rozpadu, jak zresztą całe moje życie. Teraz jest inaczej. I to się stało niezauważalnie, w tym czasie kiedy starałem się odpowiedziec sobie na pytanie czy jestem jeszcze wierzący. Wiele razy starałem sobie odpowiedziec na pytanie dlaczego wcześniej wszystko szło nie tak jak powinno. Myślę, że wziąłem sobie zbyt do serca różne światowe rady, odnośnie tego jak żyć, zamiast kierować się wewnętrzym drogowskazem.
-
2013/11/12 07:01:35
Walka o własna rodzinę wcale nie stanowi alternatywy wobec życia zgodnego z wiarą - wprost przeciwnie, bez Boga jest to znacznie trudniejsze. I wydaje mi się, że wcale nie chodzi tu o walkę z wiatrakami, a po prostu o konsekwentne trzymanie się zasad.
-
2013/11/12 21:19:18
Nie rozumiem co masz teraz na myśli, wcześniej pisałaś o tym, że powinienem dążyć do uzyskania wpływu na innych. Nasza wiara to przede wszystkim sztuka pokory, nie sądzę, żeby musiało mi na tym zależeć. Skupiam się na tym co jest bezsprzeczną wartością.
-
Gość: Daniel, 155.133.89.19*
2013/11/12 22:22:56
Mysle, ze tutaj mówicie o różnych rzeczach. Furfural - Tobie chodziło o to, żeby Biedroń nie miał takiego wpływy na innych. Marzatela - Tobie, że lepiej patrzeć na siebie i na to, jaki wpływ my mamy na innych. Moim zdaniem oboje macie rację. Osobiście ubolewam, że osoby jak Biedroń - nie będące żadnym autorytetem - tak często występują w mediach, a tym samym mają dużą moc opiniotwórczą wśród jeszcze nie wykreowanej młodzieży i ludzi chwiejnych. Z drugiej strony nie mam na to wpływu, ale z kolei mam na to, jakim jestem chrześcijaninem i naśladowcą Jezusa Chrystusa wśród ludzi, z którymi przebywam, z którymi mam styczność. I to powinno być priorytetem w tej sytuacji.
-
2013/11/13 08:12:31
@Furfural
Może niesłusznie odebrałam Twoje słowa jako alternatywę -walczysz o rodzinę, więc nie zajmujesz się swoją wiarą? Jeżeli nie o to Ci chodziło, to przepraszam.
-
2013/11/13 08:20:15
@Daniel
Chyba masz rację.
A jeśli chodzi o autorytety - to uleganie modom i lansowanie celebrytów, niezależnie od poglądów, nie powinno jednak stanowić dla nas wyróżnika wartości.
-
2013/11/13 17:07:55
@marzatela
Dziękuję. Ale i tak będę Cie dalej prowokował w swoich komentarzach.
-
Gość: jac49, 89-67-178-228.dynamic.chello.pl
2013/12/28 10:09:12
Taka sobie ankieta.Myślałem że Franciszek chce wiecej wiedzieć o przekrętach jego podwładnych...
-
2014/04/01 13:12:47
Interesująca inicjatywa. Zastanawia mnie tylko w jakim stopniu odpowiedzi będą pokrywały się z prawdziwym stanem rzeczy.






Twoja wyszukiwarka






ministat liczniki.org

Zobacz najciekawsze strony katolickie



Skopiuj CSS